onsdag 14 april 2010

Köksträdgård

Vi saknar både trädgård och balkong vilket är trist för mig som älskar att odla. Våra fönsterbänkar är fyllda med växter som får vara mitt substitut men odlandet saknar jag. Jag har ju familjens sommarställe att gå loss på men det är inte riktigt samma sak. Idag köpte jag i alla fall gräslöks- och dillfrön som nu har planterats i en kruka. Vi får väl se om de trivs i våra extremt varma och soliga fönster.
Men nu börjar den långa väntan. Jag kommer flera gånger per dag smyga fram till fönstret och se om några små gröna strån sticker upp och sambon kommer från soffan sucka och säga att det inte har hänt något de senaste fem minuterna. Och så en morgon när jag har börjat tröttna då kommer de små stråna att kika upp ur den svarta jorden och all väntan kommer att vara som bortblåst tills jag tre sekunder senare inser att den bara har börjat. Man kan inte skörda små strån utan det dröjer ju ett antal veckor till innan färsk dill kan hamna på färskpotatisen.

2 kommentarer:

  1. Jag har inte heller balkong, nu hoppas jag innerligt att vi hittar en lägenhet som har en.

    Svar: Jag kan tänka mig att det blev snyggt!

    SvaraRadera
  2. Vad trevligt att odla själv om det så är i fönstret. :) Jag tycker det verkar så mysigt men jag är nog för lat :( Håller tummarna för att dina små strån snart sticker upp...

    Ha det gott,
    kram Therese

    SvaraRadera